AESTHETIC EDUCATION: AN INDISPENSABLE FACTOR IN THE PEDAGOGICAL PROCESS
Abstract
This work aims to address Aesthetic Education as the discovery of new ways of seeing, listening, perceiving, moving, and speaking about everyday experiences through the aesthetics of discourse and the power of language. It explores the aesthetics of teacher-student relationships as a factor of dehumanization or humanization. A special focus is placed on the aesthetics of pedagogical processes as a possibility for autonomy and emancipation development. The study undertaken allows us to understand that the formative process, in light of the aesthetic dimension, serves as a pedagogical resource capable of transcending hierarchical spaces and reshaping thoughts for the benefit of the future educator's autonomy.
KEYWORDS: Aesthetic Education. Discourse Analysis. Teaching.
Downloads
References
AMORIM, V.M. Por uma Educação Estética: um enfoque na formação universitária de professores. Dissertação de Mestrado. PUC-Campinas, 2007.
AZEVEDO, M.C. Educação Estética e razão comunicativa: outro da razão ou outra racionalidade? São Paulo: Unijui, 2010.
BANDEIRA, Manoel. Antologia Poética. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
EAGLETON, T. A ideologia da estética. Tradução: Mauro Sá Rego Costa. São Paulo: Zahar, 2010.
HEGEL, G.W.F. Estética: textos seletos. Tradução: Claudio J. A. Rodrigues. São Paulo: Ícone, 2012 (Coleção fundamentos da filosofia).
KOCH, I.G.V. Argumentação e linguagem. São Paulo: Cortez, 2000.
PERISSÉ, Gabriel. Estética & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
SANTOS, Leonel Ribeiro dos(coord.). Educação Estética e Utopia Política. Colóquios memorativos dos 200 anos da publicação de Para a Paz Perpétua de I.Kant e de Sobre a Educação Estética do Ser Humano de F. Schiller. Lisboa: Colibri – Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 1995.
SCHILLER, F. A Educação Estética do homem numa série de cartas. São Paulo: Iluminuras, 2002.
SUASSUNA, A. Iniciação à estética. 9ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.